Tigra - účetnictví, personal outsource, software
účetnictví a daňové poradenství účetnictví a daňové poradenství
personal outsourcing personal outsourcing
vývoj software vývoj software

E-faktury mohou snížit administrativní zátěž

7. 5. 2018

Elektronické faktury pracují na principu, kdy zadaná e-faktura se automaticky přenese do podnikového účetního systému druhé strany. Přestože česká i evropská legislativa používání e-faktur umožňuje, u některých firem si oblibu nezískaly. Jedná se zejména o menší firmy, které nepracují s účetními systémy. Podle Svazu průmyslu a dopravy ČR přitom elektronické faktury snižují administrativu a chybovost.

E-faktura musí obsahovat všechny údaje, jako papírová faktura. Navíc musí mít možnost ověření elektronickým podpisem. Musí být po celou dobu životního cyklu dostupná pro obě strany. E-faktura má svůj specifický strojově čitelný formát. Nejedná se tedy o fakturu zaslanou mailem ve formátu PDF. Typickými formáty e-faktur jsou ISDOC a HML. Tyto faktury je možné zaslat mailem nebo datovou schránkou.

E-faktura musí být ověřitelná, s věrohodným původem a nesmí být porušen její obsah nebo čitelnost. Aby byly elektronické dokumenty dobře uchovatelné, je dobré využít tzv. auditních  stop. To znamená, že na e-fakturu navazují další dokumenty, např. objednávky nebo smlouvy. Pokud e-faktura všechny tyto náležitosti splňuje, je podle ministerstva financí rovnocenná papírovým dokladům.

Výhody a nevýhody e-faktury

Výhodou e-faktur je jejich rychlost. V několika vteřinách jsou v účetnictví obou stran a mohou být zaúčtovány. Nedochází ke ztrátám faktur při zaslání poštou nebo poškození při zaslání mailem. E-faktury jsou samozřejmě také úspornější a šetrnější k životnímu prostředí.

Určitou nevýhodou může být obtížnější prokazování příjmu faktury. Příjemci si také musí nastavit antispamové filtry. Aby pozitivní dopad na životní prostředí byl úplný, měla by e-faktura zůstat elektronickou po celou dobu její životnosti. To znamená, že jej příjemce nakonec nevytiskne a nezaloží. Podmínkou je samozřejmě, že obě strany využívají účetní systémy, které elektronickou fakturaci podporují. V současné době je většina účetních softwarů již podporuje.

Jak roste popularita e-faktur v soukromém sektoru, veřejná sféra poněkud zaspala. Využívání e-faktur ve veřejných institucích totiž brání nepřipravenost interních procesů na přijímání, zpracování a archivaci faktur v elektronické podobě. Svaz průmyslu a dopravy ČR má však za cíl podpořit využívání e-faktur i ve veřejné sféře a tím přispět k zefektivnění komunikace se státní správou.

Podnikatelům na pomoc má být i web, který za ně bude hlídat důležité termíny

« zpět

RYCHLÝ KONTAKT:

NOVINKY:

Maßgeschneiderte Lösung für Kunden

Die Gesellschaft Tigra bemüht sich immer, die Kundenwünsche und Anforderungen sowie ihre Gewohnheiten zu berücksichtigen. Zusammen können wir also eine maßgeschneiderte Lösung für Ihre Gesellschaft ausdenken – von der Buchhaltung, die voll in unserer…

Hochwertige Software - Grundlage

Die Gesellschaft Tigra benutzt nur hochwertige und lizenzierte Software und System mit Cloud, so dass alles online gelöst wird und überall zugänglich ist. Diese Lösung ist trotzdem sehr sicher, weil es dabei eine ähnliche Verschlüsselung wie bei Banksystemen genutzt…

Archiv novinek »

© 2021 TIGRA s.r.o