Tigra - účetnictví, personal outsource, software
účetnictví a daňové poradenství účetnictví a daňové poradenství
personal outsourcing personal outsourcing
vývoj software vývoj software

Pro a proti elektronické evidence tržeb

17. 7. 2015

Téma, které v poslední době hýbe českou ekonomikou, je zavedení elektronické evidence tržeb EET. Tento krok má zabránit daňovým únikům a přivézt do státního rozpočtu až desítky miliard. Zdá se, že proti EET nelze nic namítat. Proč má tedy tolik odpůrců?

Koho by se EET měla týkat?

Zákon ještě neprošel poslaneckou sněmovnou, definitivní tvrzení budou muset tedy počkat. Povinnost elektronicky evidovat tržby by měly mít právnické osoby s podnikatelskou činností a fyzické osoby, které platí daně v České republice.

Podle návrhu vlády, by měla EET začít fungovat u ubytovacích a stravovacích zařízení kolem února 2016. „Ve druhé vlně by se pak měla týkat maloobchodů a velkoobchodů. Po vyhodnocení situace by pak došlo k postupnému začleňování ostatních podnikatelů, kteří přijímají platby v hotovosti,“ říká Jan Vaněk z účetní firmy Tigra.

Náklady na zavedení EET

Pro elektronickou evidenci tržeb je nutné, aby podnikatelé měli elektronické zařízení, do kterého bude potřeba nainstalovat software a tiskárnu. Ministerstvo financí odhaduje, že malí podnikatelé by mohli základní pokladnu pořídit od 5.700 Kč, středně velcí pak kolem 9.000 Kč. Největší společnosti, které mají stovky pokladních míst a zatím nedisponují potřebnou technologií, by pak zavedení stálo až miliony korun. Fyzickým osobám by měla pomoci kompenzace v podobě jednorázové slevy 5.000 Kč.

Průběh elektronicky evidované platby

Jak by měl tedy celý proces probíhat? „Podnikatel zašle zprávu o tržbě finanční správě. Ta mu jako potvrzení pošle unikátní kód účtenky. Ten jej pak spolu s účtenkou vystaví a zákazník, pokud ji převezme, bude moci ověřit zaevidování pomocí aplikace finanční správy,“ vysvětluje Vaněk.

V případě, že by systém v daném okamžiku nefungoval, má podnikatel 48 hodin na dodatečné odeslání. Právě z funkčnosti systému mají obavy někteří provozovatelé. Při nedodržení povinnosti EET mohou totiž dostat pokutu až 500.000 Kč.

Kritika zavedení EET

Proti zavedení elektronické evidence se zvedla vlna kritiky nejen od opozičních politických stran, ale i podnikatelů. Opozici vadí, že neexistuje studie, která by potvrzovala, že zavedení EET má vliv na lepší výběr DPH a že pro podnikatelský sektor to bude extrémní finanční zátěž. Zároveň bude finanční zátěž i na straně státu, který bude muset správu pokrýt stovkami úředníků.

Vyjmuti by z povinnosti elektronicky evidovat tržby nebyli ani drobní stánkaři - na tržištích, poutích, festivalech. Ti se brání, že EET znamená zbytečnou administrativu a bude příčinou tvorby dlouhých řad.

Podnikatelům naopak vadí, že se evidence týká jen některých odvětví, zatímco ostatní mají výjimku. Daňové úniky jsou přitom podle nich v jiných odvětvích mnohem větší.

Co podnikatelé, kteří nemají přístup k internetu?

Obavy panují také mezi podnikateli, kteří nemají přístup k internetu. Obecně je nyní zavedení EET ohledně dostupnosti internetu mnohem jednodušší než v minulosti, přesto některá místa pokrytá nejsou. „V takovém případě musí podnikatelé zažádat o možnost neevidovat tržby online. Připojení k internetu pak představuje náklad podnikání,“ uzavírá Vaněk.

Zavedení EET se sice zpozdilo, nicméně v dubnu 2016 prošel návrh Senátem

« zpět

RYCHLÝ KONTAKT:

NOVINKY:

Plnění programového prohlášení - co už je rozpracované?

27. 10. 2018 Součástí programového prohlášení vlády byla například úprava DPH, změny v dani z příjmu nebo změny v systému důchodů. Jaké změny jsou již schválené, rozpracované a na kter…

Zálohy na zdravotní a sociální pojištění rekordně vzrostou

23. 10. 2018 Jako každý rok dojde od ledna k úpravě minimální výše záloh na zdravotní a sociální pojištění pro OSVČ. V důsledku výrazného růstu průměrné mzdy bude toto navýšen…

Archiv novinek »

ZASÍLAT NEWSLETTER: