Tigra - účetnictví, personal outsource, software
účetnictví a daňové poradenství účetnictví a daňové poradenství
personal outsourcing personal outsourcing
vývoj software vývoj software

Připravované změny v zákoníku práce

10. 2. 2017

Více administrativy v pracovněprávních vztazích, zabránění stresu na pracovišti, kontrola bezpečnosti práce během home office, žádná možnost zbavit se zaměstnance, který neodvádí svoji práci tak jak má, zrušení třídenní doby, po kterou není vyplácená nemocenská. Projdou tyto návrhy a budou ve sněmovně schválené?

Kdyby tyto změny poslanci schválili, např. kontrola bezpečnosti práce při jejím provádění z domu by byla nemožná. Novela má přijít v platnost od července 2017, některá ustanovení od ledna 2018.

Změny v novele zákoníku práce

Práce z domova – home office

 Jestliže bude zaměstnanec vykonávat svoji práci mimo pracoviště, zaměstnavatel bude povinen hradit mu náklady spojené s komunikací s ním a s výkonem práce. Nejčastější bude připojení k internetu, spotřeba elektřiny i potřebné pracovní pomůcky k výkonu práce. Řešit tuhle situaci bude možné dohodnutím paušálu. Povinností zaměstnance bude ochránit firemní data.

Práce na dohodu

Těmto pracovníkům bude zaměstnavatel povinen evidovat odpracovanou dobu, přestávky na práci. Vznikne jim i právo na dovolenou. Kromě minimální mzdy budou mít nárok i na zaručenou mzdu dle daného oboru.

Převedení na jinou práci

Převést zaměstnance na jinou práce bude možné pouze s jeho souhlasem. S tím souvisí další administrativa, kdy bude nutné sepsat dohodu o změně obsahu pracovního poměru. Výjimku tvoří živelní událost nebo hrozící nehoda. Pokud pracovník bude chtít ze své vůle převést na jinou práci, musí mít doporučení lékaře. V případě, že to nenaruší provoz, zaměstnavatel má povinnost mu v takových případech vyhovět.

 Dovolená, propuštění

Až čtyři roky bude zaměstnavatel garantovat zaměstnanci návrat na původní práci a pracoviště. Tato povinnost se bude vztahovat nejen pro pracovníky vracející se po skončení mateřské dovolené, ale i po rodičovské.  Výpočet dovolené by se měl zjednodušit tím, že se bude počítat z týdenní pracovní doby. V případě hromadného propouštění bude muset zaměstnavatel zpracovat sociální plán pomoci. 

« zpět

RYCHLÝ KONTAKT:

NOVINKY:

Plnění programového prohlášení - co už je rozpracované?

27. 10. 2018 Součástí programového prohlášení vlády byla například úprava DPH, změny v dani z příjmu nebo změny v systému důchodů. Jaké změny jsou již schválené, rozpracované a na kter…

Zálohy na zdravotní a sociální pojištění rekordně vzrostou

23. 10. 2018 Jako každý rok dojde od ledna k úpravě minimální výše záloh na zdravotní a sociální pojištění pro OSVČ. V důsledku výrazného růstu průměrné mzdy bude toto navýšen…

Archiv novinek »

ZASÍLAT NEWSLETTER: