Tigra - účetnictví, personal outsource, software
účetnictví a daňové poradenství účetnictví a daňové poradenství
personal outsourcing personal outsourcing
vývoj software vývoj software

Loajální zaměstnanec je dnes sůl nad zlato

4. 1. 2017

 

Statistiky hovoří, že nezaměstnanost je nejnižší za posledních pár let. Jaký to však má dopad na spokojenost zaměstnavatele a zaměstnance? Jak si vypracovat dobré pracovní prostředí a loajální zaměstnance? Nejdůležitějším aspektem je zdravá firemní kultura a dobré vztahy na pracovišti.

Volných míst na trhu práce je nepřeberně. Nicméně, když už se podaří vytvořit si ten správný pracovní tým a kolektiv, jak si ho následně udržet? Jak si hledat zodpovědné a pracovité zaměstnance v případě rozšiřování týmu? Jak s nimi pracovat tak, aby zaměstnavatel nemusel opakovaně ztrácet čas zaučováním nových a nových potenciálních zaměstnanců?  Jak rozpoznat ty, co jen hledají práci od těch, kteří chtějí opravdu pracovat?

Nad tématem zdravého pracovního prostředí se zamyslel jeden ze zakladatelů účetní firmy Jan Vaněk. Jeho firma na trhu působí téměř 25 let, poskytují služby, kdy jsou jeho zaměstnanci denně v kontaktu s klienty. Musí tedy vystupovat profesionálně a především loajálně. Jak se jemu daří udržet nastavenou úroveň a co si musí neustále hlídat, aby poptávka po jejich službách měla stále stoupající tendenci?

Kdo stál u vzniku Vaší firmy a kdy jste tehdy přijímal své první zaměstnance?

„U zrodu naší společnosti jsme byli čtyři. Postupem času se naše cesty rozdělili, dnes jsme dva společníci. Vzpomínám si, že prvního zaměstnance jsme vybírali až po dvou letech našeho trvání. Že jsme vybrali dobře, svědčí i to, že naše první zaměstnankyně je v současnosti i naší třetí jednatelkou.“

Jsou dnešní uchazeči o práci jiní než v době, kdy jste začali podnikat?

„Ano, jsou. Jako největší problém vidím pokles kvality vzdělání. Když během výběrového řízení čerstvá absolventka VŠE katedry účetnictví neumí zaúčtovat stravenky, opouští vás optimismus. Co se však mladé generaci nemůže vytknout, tak je její sebevědomí. S tím úzce souvisí změna ve skromnosti, určité pokoře a uznání autorit.“

Jak se změnil Váš přístup k zaměstnancům, pokud se tedy změnil?  

„Můj přístup se musel změnit. Postupem času, jak získáváte zkušenosti, uvědomujete si, co je důležité pro vzájemnou spokojenost. Přece pracujeme proto, abychom byli spokojeni a ne proto, aby nás práce otravovala. Takže korigujete své postoje. Určitě jsem se během let praxe naučil naslouchat svým kolegům i jejich radám. “

Poučil jste se z případné chyby při výběru zaměstnance? Stala se Vám taková nějaká?

„Nejsem si vědom žádné takové až fatální chyby. Ale určitě vím, že bych dnes nepřijal člověka, který by bral naši firmu pouze jako přestupní stanici. To už dnes poznám z jeho přístupu k práci a firmě obecně.

Mohou Vaši zaměstnanci vznést kritiku k Vám nebo i k procesům ve firmě?

„Věděl jsem, že bez zaměstnanců naše firma fungovat nemůže. Jsme účetní firma, pro naše klienty provádíme kompletní vedení účetnictví a vše s tím spojené, včetně mezd, daní a poradenství. Jak už jsem řekl k předchozímu dotazu, naučil jsem se zaměstnancům naslouchat. Beru na vědomí i jejich připomínky a názory. Pochopil jsem velmi rychle, že bez loajálních, spokojených a odborně fundovaných zaměstnanců to dnes nejde. Takový zaměstnanec je poklad firmy. Zapojil jsem je do diskuse o nastavení procesů ve firmě. Když se zaměstnanci mají možnost spolupodílet na nastavení procesů a třeba i obchodní politiky firmy, berou je pak jako svoje vlastní a podle toho i pracují.“

Co na svých zaměstnancích oceňujete nejvíce?

„Jednoznačně loajalitu zaměstnanců vůči firmě. Práce účetního je o přesnosti a termínech, musí být tedy odvedená včas a kvalitně. Nezáleží mi na tom, zda ji člověk odvede doma, v kanceláři nebo u zákazníka. Snažíme se zaměstnancům vycházet vstříc v jejich potřebách. A podle mě loajalita spočívá v tom, že zaměstnanec těchto výhod nezneužívá a já se naopak mohu spolehnout na kvalitní práci včas odvedenou.“

V čem podle Vás spočívá úspěch firmy?

„Úspěšná firma je podle mě ta, která roste, pracuje na svém image, její zákazníci jsou spokojeni, jsou spokojeni i zaměstnanci a potažmo tedy i majitelé. Aby tohle všechno mohlo probíhat v souladu, základní pilíře śpěšné firmy tvoří loajální kolegové a otevřený přístup k nim.

Jsou Vaši zaměstnanci u Vás spokojeni, co myslíte?

„Nejlépe by bylo zeptat se jich, ať zhodnotí své šéfy a pracovní prostředí. Ale co se od nich dozvídám, tak si nejvíce cení rodinné atmosféry. Snažíme se, aby do práce chodili rádi a pracovali v příjemném prostředí.  Například naši pražskou pobočku máme ve strašnické vile, ve které svého času bydlel herec pan Jaroslav Marvan. Velice si cením, že máme dlouhodobě zaměstnané kolegy. Výběrovým pohovorům se věnuji pouze v případě rozšiřování kolektivu. A to je podle mě dobré znamení. Naši zaměstnanci mají možnost proniknout do všech odvětví vedení účetnictví, čímž tak získávají maximální přehled v oboru. Jsou rádi za volnou pracovní dobu, ale přesně ví, že práce musí být odvedená včas a stoprocentně.

Máme ještě další benefity, které vznikly právě ze vzájemné komunikace. V současnosti máme devět kmenových zaměstnanců a patnáct zaměstnanců, které pronajímáme jako agentura zákazníkům, pak já s kolegou jako společníci. Řadíme se mezi menší firmy. Naší výhodou oproti velkým firmám je, že na rozdíl od nich, kde je odměňovací systém nepružný, můžeme poskytnout osobní benefity určené speciálně tomu kterému zaměstnanci.

Děkujeme za rozhovor.

« zpět

RYCHLÝ KONTAKT:

NOVINKY:

Plnění programového prohlášení - co už je rozpracované?

27. 10. 2018 Součástí programového prohlášení vlády byla například úprava DPH, změny v dani z příjmu nebo změny v systému důchodů. Jaké změny jsou již schválené, rozpracované a na kter…

Zálohy na zdravotní a sociální pojištění rekordně vzrostou

23. 10. 2018 Jako každý rok dojde od ledna k úpravě minimální výše záloh na zdravotní a sociální pojištění pro OSVČ. V důsledku výrazného růstu průměrné mzdy bude toto navýšen…

Archiv novinek »

ZASÍLAT NEWSLETTER: